Βυζαντινοί Λόγιοι & Καλλιτέχνες στην Αναγέννηση

Εμφάνιση #
Σύνδεσμος 02 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Η σειρά ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ αποτελεί ένα οδοιπορικό στο ΒΥΖΑΝΤΙΟ και την ΙΤΑΛΙΑ τον 15ο αιώνα, με παράλληλη ιστορική αναδρομή στα πολιτικά και πνευματικά δρώμενα της εποχής. Οι μελετητές συγκρίνουν τη βυζαντινή τέχνη με τη δυτική, την οποία διαπνέει ορθολογιστικό πνεύμα, και αναφέρονται σε προσωπικότητες που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο εκείνη την περίοδο. Γίνεται λόγος για τον ΓΕΩΡΓΙΟ ΓΕΜΙΣΤΟ ή ΠΛΗΘΩΝΑ και τη συμμετοχή του στη ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ. Γίνεται αναφορά στη ζωή και το έργο του, τις συγκρούσεις του με τους Πατέρες της εκκλησίας, τη διαμονή του στην ΙΤΑΛΙΑ και την επιθυμία του να ιδρύσει ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ στη ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ. Κατόπιν, παρακολουθούμε πλάνα από τον ΜΥΣΤΡΑ, ενώ παράλληλα αναλύεται η πολιτική κατάσταση που επικρατούσε την εποχή των ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ, οι μεταξύ τους έριδες, οι κοινωνικές μεταρρυθμίσεις που είχε προτείνει ο ΓΕΜΙΣΤΟΣ, καθώς και οι ριζοσπαστικές απόψεις του για καίρια θέματα της εποχής. Γίνεται αναφορά στο τελευταίο του έργο «ΝΟΜΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΗ» και στην κατάληξη των χειρογράφων του στην πυρά με πρωτοβουλία του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΧΟΛΑΡΙΟΥ ή ΓΕΝΝΑΔΙΟΥ, ο οποίος είχε ιδιοποιηθεί τα έργα του.

Σύνδεσμος 05 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Στο συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζονται καλλιτεχνικές δημιουργίες της ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣκαι της τέχνης του ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ, αναλύεται η τεχνοτροπία τους και οι μεταξύ τους διαφορές, ενώ συγχρόνως περιγράφεται η πολιτική κατάσταση που επικρατούσε σε Ανατολή και Δύση με τις επακόλουθες επιδράσεις τους στην τέχνη. Αναφέρεται η ΣΥΝΟΔΟΣ ΦΕΡΑΡΑΣ – ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ και η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ από τους Τούρκους. Γίνεται μνεία στον υμνωδό ΡΩΜΑΝΟ ΜΕΛΩΔΟ, στα ΑΚΡΙΤΙΚΑ τραγούδια, στα ΙΠΠΟΤΙΚΑ μυθιστορήματα, στην ΚΥΠΡΙΑΚΗ ποίηση στα μέσα του 16ου αι. , στους Γ. ΧΟΡΤΑΤΣΗ και Β. ΚΟΡΝΑΡΟ, καθώς και σε έργα σημαντικών ζωγράφων της εποχής.

Σύνδεσμος 06 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Τα όρια αλληλοδιείσδυσης του βυζαντινού πολιτισμού στην πρώιμη Αναγέννηση και το αντίστροφο εξετάζονται στο επιμορφωτικό αυτό ντοκιμαντέρ της σειράς «ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ». Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΛΛΑΣ οριοθετεί την αντιδυτική στάση των Βυζαντινών στην τέχνη και ορίζει το κοινωνικό πλαίσιο κάτω από το οποίο «ανδρώθηκαν» τα πολιτιστικά προϊόντα της παλαιολόγειας καλλιτεχνικής δημιουργίας, που δρούσε σχεδόν παράλληλα με την αντίστοιχη πρώιμη αναγεννησιακή. Ο ιστορικός ΤΑΣΟΣ ΒΟΥΡΝΑΣ εξηγεί τους λόγους της παρακμής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, περιγράφει τις καταστροφικές συνέπειες των Αλώσεων της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ (1204 και 1453) και παρουσιάζει την μετά την τουρκική κατάκτηση ταυτότητα του Βυζαντίου και το ελληνικό εθνολογικό της στοιχείο, που προετοίμασαν εν πολλοίς οι μεταναστεύσαντες στη Δύση διανοούμενοι και που αποτέλεσε την αφετηρία για τους αγώνες και για την ελευθερία του ελληνικού έθνους. Ορθόδοξες εκκλησίες και μοναστήρια ανά τη Βαλκανική, βυζαντινές μελωδίες, ποικίλα δείγματα βυζαντινής, μεταβυζαντινής και αναγεννησιακής τέχνης σημαίνουν τις αμφίδρομες αλληλεπιδράσεις των πολιτισμών, με μόνο περιορισμό τη διαφορετική αφετηρία του φεουδαρχικού βυζαντινού πολιτισμού και του ενάντια στο φεουδαρχισμό πολιτισμού της Αναγέννησης.

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla