Μεγάλοι Κρήτες Αγιογράφοι

Εμφάνιση #
Σύνδεσμος ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΡΗΤΕΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ - Μέρος:1

Η σειρά ντοκιμαντέρ «Η ΕΡΤ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» παρουσιάζει το Α μέρος του αφιερώματος στον Κρητικό Αγιογράφο ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ, στον μεγαλύτερο Έλληνα Ζωγράφο της δεύτερης πενηνταετίας του 16ου αιώνα. Η ΚΡΗΤΗ γίνεται ένας τόπος συγκερασμού πολιτισμών, καθώς εκεί καταφεύγουν ζωγράφοι από την ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, όταν διαφαίνεται η κυριαρχία των Τούρκων, οι ΒΕΝΕΤΟΙ κυριαρχούν στο νησί και οι Κρήτες προσπαθούν να διατηρήσουν άσβεστη την βυζαντινή παράδοση. Η σημαντικότερη πολιτιστική κίνηση μετά την άλωση της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ πραγματοποιείται στην ΚΡΗΤΗ. Από τα τέλη του 15ου αιώνα και κατά τη διάρκεια του 16ου αιώνα διαμορφώνεται η κρητική ζωγραφική σχολή, ως εξέλιξη της παλαιολόγιας τεχνοτροπίας. Στον τόπο με αυτή την πολιτιστική άνθηση γεννιέται ο ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ το 1530. Το 1555 αρχίζει να ζωγραφίζει, επηρεασμένος από την βυζαντινή και κρητική αντίληψη, χρησιμοποιώντας στοιχεία από την παλαιολόγια τεχνοτροπία αλλά και από την ιταλική τέχνη, από πλήθος έργων, που είχε γνωρίσει τον Βενετεκρατούμενο ΧΑΝΔΑΚΑ. Ο ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ υπήρξε ο σημαντικότερος δημιουργός φορητών εικόνων της εποχής του.

Σύνδεσμος ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΡΗΤΕΣ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ - Μέρος:2

Η σειρά ντοκιμαντέρ «Η ΕΡΤ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ» παρουσιάζει το Β μέρος του αφιερώματος στον Κρητικό Αγιογράφο ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ, στον μεγαλύτερο Έλληνα Ζωγράφο της δεύτερης πενηνταετίας του 16ου αιώνα. Η αναγεννησιακή τέχνη φτάνει ως την ΚΡΗΤΗ μέσω των χαλκογραφιών της Καθολικής Εκκλησίας. Σε Μοναστήρια του ΧΑΝΔΑΚΑ, όπως του ΒΑΛΣΑΜΟΝΕΡΟΥ και του ΒΡΟΝΤΙΣΙΟΥ λειτουργούν ζωγραφικές σχολές, με έντονες επιδράσεις από την ιταλική παιδεία. Τον 16ο αιώνα η τέχνη της αγιογραφίας βγαίνει από τα Μοναστήρια, διδάσκεται πια σε εργαστήρια και φτάνει στην ακμή της. Η φορητή εικόνα αποτελεί τον κύριο φορέα της κρητικής τέχνης. Μετά την άλωση της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ από τους Τούρκους, πλήθος Ελλήνων καταφεύγει στη Δύση για να αποφυγεί τον οθωμανικό ζυγό. Στην ΒΕΝΕΤΙΑ δημιουργείται Αδελφότητα Ελλήνων, που στα 1512 παίρνει την άδεια να χτίσει ορθόδοξη εκκλησία, τον ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ. Η Αδελφότητα των Ελλήνων της ΒΕΝΕΤΙΑΣ καλεί το 1574 τον ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ για να κοσμήσει το ναό με φορητές εικόνες. Μέχρι το 1582 ο ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ δουλεύει για την ελληνική κοινότητα και ταυτόχρονα έρχεται σε πιο στενή επαφή με τον πολιτισμό και την τέχνη της δύσης. Επιστρέφει στην ΚΡΗΤΗ το 1584 και συνεχίζει να αγιογραφεί, δημιουργώντας νέα εικονογραφικά θέματα ή διακευάζοντας τα προυπάρχοντα, προσθέτοντας όμως στοιχεία από την ιταλική τεχνη, στην οποία εμβάθυνε κατά την παραμονή του στην ΒΕΝΕΤΙΑ. Η ευρηματικότητα του, η ιδιαίτερη τεχνική του, ο συγκερασμός των στοιχείων της βυζαντινής τέχνης με την τέχνη της αναγέννησης είναι μερικά από τα στοιχεία που κατατάσσουν τον ΜΙΧΑΗΛ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 16ου αιώνα.

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla