Ελληνισμός και Δύση

Εμφάνιση #
Σύνδεσμος Επεισόδιο:001 ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑΣ

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» περιγράφει το χρονικό της Τέταρτης Σταυροφορίας και τα επακόλουθά της, επιχειρώντας να κρίνει το εγχείρημα. Παρουσιάζει την τιτάνια σύγκρουση ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, τα γεγονότα που προξένησαν την καταστροφή όλων των θησαυρών του παρελθόντος, όσους απ’ αυτούς το ΒΥΖΑΝΤΙΟ είχε ευλαβικά αποθηκεύσει, αλλά και τον θανάσιμο τραυματισμό ενός πολιτισμού, που ήταν ακόμα ενεργός και μέγας.

Σύνδεσμος Επεισόδιο:002 - ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕΣΠΟΤΑΤΑ

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» παραθέτει πληροφορίες για τις περιοχές που επέζησαν κάτω από ελληνική διοίκηση και διαμόρφωσαν αυτόνομα Ελληνικά Κρατίδια κατά τον Μεσαίωνα, όπου αναπτύσσεται και ανδρώνεται ο νέος Ελληνισμός. Αναφορά στα Ελληνικά Δεσποτάτα, τη διοίκησή τους από τους ηγεμόνες τους καθώς και στην οικονομική, πνευματική και πολιτιστική τους ανάπτυξη. Η έντονη λαϊκή παράδοση είναι έντονη ενώ οι ρωμαϊκές συνήθειες της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ βρίσκονται μακριά. Επίσης, καταγράφονται τα Εκκλησιαστικά Μνημεία που μαρτυρούν τις διαθέσεις των κτητόρων τους και προβάλλουν το μεγαλειώδες και υπεράνθρωπο της γοτθικής αρχιτεκτονικής

Σύνδεσμος Επεισόδιο:003 - ΓΑΛΗΝΟΤΑΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» αναφέρεται στη ΒΕΝΕΤΙΑ, τη Γαληνοτάτη Δημοκρατία των Δόγηδων, και στην εκεί συστημένη ήδη από τον 15ο αιώνα Ορθόδοξη Ελληνική Κοινότητα. Γίνεται αναφορά στην ιστορία της ΒΕΝΕΤΙΑΣ, στην όλη πορεία της εκεί ελληνικής κοινότητας, -της μακροβιότερης ένωσης στην ιστορία της ελληνικής διασποράς-και στη μετοίκισή της από Έλληνες λόγιους, οι οποίοι μεταλαμπάδευσαν την αρχαία ελληνική γραμματεία, τα Ορθόδοξα κείμενα και συνολικότερα την «εθνική αυτογνωσία». Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της ΒΕΝΕΤΙΑΣ και στη συμβολή του, από ιδρύσεώς του το 1953, στην παιδεία του ελληνισμού. Ο τότε διευθυντής του Ινστιτούτου ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗΣ μας ξεναγεί στους χώρους του και μας περιγράφει με γλαφυρό τρόπο το βίο και την πολιτεία της σημαντικής ελληνικής παροικίας της ΒΕΝΕΤΙΑΣ, πόλης που χαρακτηρίζεται ως δεύτερη πρωτεύουσα του νέου ελληνισμού.

Σύνδεσμος Επεισόδιο:004 - ΣΙΚΕΛΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ

Η εικόνα της συζύγου ενός Σικελού στην αγκαλιά ενός Γάλλου οδήγησε στον αφανισμό των Ανδεγαυών Γάλλων από τους Σικελούς, γεγονός γνωστό στην ιστορία ως Σικελικός Εσπερινός. Πίσω από την ασήμαντη αυτή αφορμή κρυβόταν μια συνωμοσία με κεντρικά πρόσωπα το Βυζαντινό αυτοκράτορα ΜΙΧΑΗΛ Η’ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ, τον αριστοκράτη γιατρό ΙΩΑΝΝΗ ΝΤΙ ΠΡΟΤΣΙΝΤΑ και το βασιλιά ΠΕΤΡΟ της ΑΡΑΓΩΝΙΑΣ, που εκτόπισαν το σφετεριστή ΚΑΡΟΛΟ ΤΟΝ ΑΝΔΕΓΑΥΙΚΟ, που ήταν προ των πυλών για να εξαπολύσει επίθεση εναντίον του Βυζαντίου, με σκοπό την ανακατάληψη της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ και την επανάκτηση της λατινικής επικυριαρχίας στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Η συντονισμένη επίθεση δικαιώθηκε, ο ΚΑΡΟΛΟΣ εξέπεσε από τον θρόνο του, και άρχισε για τη ΣΙΚΕΛΙΑ η ισπανική επικυριαρχία. Ο αφηγητής περιγράφει γλαφυρά το χρονικό του Σικελικού Εσπερινού, ενώ η ερευνήτρια του Πανεπιστημίου του ΠΑΛΕΡΜΟ ANTONINA COSTA θα παραθέσει το χρονικό του Σικελικού Εσπερινού και θα αναφέρει την άμεση και έμμεση συμμετοχή του Βυζαντίου στο γεγονός στο ομώνυμο επεισόδιο της σειράς «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ».

Σύνδεσμος Επεισόδιο:005 - Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΜΙΣΤΟΣ - ΠΛΗΘΩΝ ΚΑΙ Η ΙΤΑΛΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Η προσωπικότητα του ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΜΙΣΤΟΥ-ΠΛΗΘΩΝΑ, «ηγεμόνα των φιλοσόφων του καιρού του» και «αποστόλου» του ΠΛΑΤΩΝΑ, και η συμβολή του στην Ιταλική Αναγέννηση αποτελούν τη θεματολογία του σημαντικού αυτού ντοκιμαντέρ με τίτλο «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ». Το ντοκιμαντέρ ρίχνει άπλετο φως στη συμβολή του νεοπλατωνισμού στις αισθητικές και φιλοσοφικές αντιλήψεις όχι μόνο της Ιταλικής Αναγέννησης, αλλά και των μεταγενέστερων ρευμάτων, του Μανιερισμού και του Μπαρόκ, και προβάλλει τη ρηξικέλευθη φυσιογνωμία του ΠΛΗΘΩΝΑ, που έδρασε στην ΙΤΑΛΙΑ της εποχής πραγματοποιώντας τις διαλέξεις του, εστιασμένες στις διαφορές της πλατωνικής και αριστοτελικής φιλοσοφίας, επιτυγχάνοντας να καταστήσει την πρώτη (πλατωνική) κυρίαρχη κοσμοθεωρία έναντι της μέχρι τότε επικρατούσης δεύτερης (αριστοτελική). Με αφορμή τη Σύνοδο της ΦΕΡΡΑΡΑΣ-ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ γίνεται αναφορά στην εις βάρος των Ορθοδόξων υπογραφή του Ενωτικού Όρου και στην τελική πτώση της Βασιλεύουσας, η οποία δε διαφυλάχθηκε διόλου από την επικύρωση της απόφασης της Συνόδου. Τονίζεται πως η διείσδυση του ΠΛΗΘΩΝΑ και του ΚΑΡΔΙΝΑΛΙΟΥ ΒΗΣΣΑΡΙΩΝΑ στους κόλπους του ιταλικού Ουμανισμού καθώς και η διδασκαλία τους αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικές στιγμές της ύστερης βυζαντινής ιστορίας, ενώ σηματοδοτούν τις απαρχές μιας νέας δυτικής περιόδου των ελληνικών γραμμάτων.

Σύνδεσμος Επεισόδιο:006 - Η ΤΕΡΕΖΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» με τον τίτλο «Η ΤΕΡΕΖΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ», ανασύρει μνήμες του παρελθόντος, φθάνοντας μέχρι το βυθό της θάλασσας. Παρακολουθούμε τη διεξαγωγή έρευνας που γίνεται στα νερά του ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, αλλοτινού ΧΑΝΔΑΚΑ, από ερευνητική ομάδα που αναζητά τα ίχνη ενός λησμονημένου ναυαγίου. Αφορά τα υπολείμματα της «ΛΑ ΤΕΡΕΖ», το γαλλικό πολεμικό πλοίο του ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΥ ΙΔ, που ανατινάχθηκε κατά τις εχθροπραξίες με τους Τούρκους που πολιορκούσαν τον ΧΑΝΔΑΚΑ. Σημαντικά ευρήματα επιβεβαίωσαν το σπουδαίο ναυάγιο και βοήθησαν στη χρονολόγησή του. Παράλληλα, παρατίθενται πληροφορίες για την πιο μακρόχρονη πολιορκία της ιστορίας, την πολιορκία του ΧΑΝΔΑΚΑ.

Σύνδεσμος Επεισόδιο:007 - ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΕΣ - Μέρος:1

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» παρουσιάζει μέσα από τις εικονογραφίες την εξέλιξη της Βυζαντινής τέχνης. Τις Βυζαντινές μικρογραφίες, η πιο σύνθετη παράσταση μέχρι το πιο απλό διακοσμητικό αρχικό γράμμα, που αποτελεί κόσμημα του κειμένου. Αφορά διάσπαρτες απεικονίσεις και στόλισμα στα περιθώρια των κωδίκων, ως επίτιτλα, στην αρχή ή στο τελείωμα του χειρογράφου, καθώς και στις παρεμβαλλόμενες παραστάσεις. Θέματα ιστορήσεως της μικρογραφίας είναι Ευαγγελιστές, αρχικά γράμματα, επίτιτλα αλλά και κοσμική ζωή. Παρουσιάζεται η τεχνοτροπία και τα εικονογραφικά θέματα χαρακτηριστικών Βυζαντινών κωδίκων, όπως του ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΥΛΙΤΖΗ, που αποτελεί θεμελιακό τεκμήριο της ιστορίας του ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ και του ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ του Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Επίσης, χαρακτηριστικά θρησκευτικά χειρόγραφα των πρώιμων Βυζαντινών χρόνων, που αφορούν τις εικονογραφήσεις των Ευαγγελικών εδαφίων είναι ο κώδικας του ΡΟΣΣΑΝΟ, με σπάνια καλλιγραφική αρτιότητα και ο επιλεγόμενος κώδικας ΡΑΜΠΟΥΛΑ, ένα συριακό χειρόγραφο των αρχών του 6ου αιώνα. Τον 10ο αιώνα γίνεται στροφή στην πνευματικότητα, όπου τα εικονογραφημένα θέματα αφορούν κείμενα της κλασσικής αρχαιότητας, εθνικά κείμενα, όπως η Βυζαντινή έκδοση του Ομηρικού Έπους, που η εικονογράφησή του ανακαλεί στη μνήμη το ελληνιστικό παρελθόν.

Σύνδεσμος Επεισόδιο:008 - ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΕΣ - Μέρος:2

Το ντοκιμαντέρ «ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» παρουσιάζει μέσα από τις εικονογραφίες την εξέλιξη της Βυζαντινής τέχνης. Τις Βυζαντινές μικρογραφίες, η πιο σύνθετη παράσταση μέχρι το πιο απλό διακοσμητικό αρχικό γράμμα, που αποτελεί κόσμημα του κειμένου. Αφορά διάσπαρτες απεικονίσεις και στόλισμα στα περιθώρια των κωδίκων, ως επίτιτλα, στην αρχή ή στο τελείωμα του χειρογράφου, καθώς και στις παρεμβαλλόμενες παραστάσεις. Θέματα ιστορήσεως της μικρογραφίας είναι Ευαγγελιστές, αρχικά γράμματα, επίτιτλα αλλά και κοσμική ζωή. Παρουσιάζεται η τεχνοτροπία και τα εικονογραφικά θέματα χαρακτηριστικών Βυζαντινών κωδίκων, όπως του ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΥΛΙΤΖΗ, που αποτελεί θεμελιακό τεκμήριο της ιστορίας του ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ και του ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΣ του Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ. Επίσης, χαρακτηριστικά θρησκευτικά χειρόγραφα των πρώιμων Βυζαντινών χρόνων, που αφορούν τις εικονογραφήσεις των Ευαγγελικών εδαφίων είναι ο κώδικας του ΡΟΣΣΑΝΟ, με σπάνια καλλιγραφική αρτιότητα και ο επιλεγόμενος κώδικας ΡΑΜΠΟΥΛΑ, ένα συριακό χειρόγραφο των αρχών του 6ου αιώνα. Τον 10ο αιώνα γίνεται στροφή στην πνευματικότητα, όπου τα εικονογραφημένα θέματα αφορούν κείμενα της κλασσικής αρχαιότητας, εθνικά κείμενα, όπως η Βυζαντινή έκδοση του Ομηρικού Έπους, που η εικονογράφησή του ανακαλεί στη μνήμη το ελληνιστικό παρελθόν.

Mighty Free Joomla Templates by MightyJoomla